Tuesday, July 02, 2013

RINDU MAK...

 
 
 
Sejak mak tiada jiwa aku jadi kosong. sepi. sunyi. Perasaan aku mudah tersentuh setiap kali teringatkan mak. lagu-lagu kat radio mengingatkan aku  pada mak. masih ingat lagi mak sangat minat dengan penyanyi Datuk Sharifah Aini. "Tiada Maaf Bagimu" Hapuslah Airmatamu, Kau Tinggi di Awan Biru"  antara lagu-lagu favorite mak....
 
Kadang mak selalu nyanyi lagu kesukaannya di hadapan anak-anak sambil melipat kain baju dan bergurau dengan kami..alangkah bahagianya saat itu....stesen radio klasik nasional selalu menjadi pilihan mak satu ketika dulu. Kini, setiap kali aku terdengar lagu-lagu yang pernah mak minati...buat aku jadi sebak...pilu. Walaupun sudah 5 tahun mak meninggalkan kami tapi kenangan itu masih jelas bermain di ruang mata aku...seolah-olah terakam yang bole aku lihat bila-bila masa saja.
 
Kerinduan aku kepada mak sampai terbawa-bawa ke alam mimpi...kadang dalam mimpi itu aku berpeluang berbual-bual dengan mak dan ada kadang aku dapat peluk cium MAK! Ya Allah...apakah mimpi ini pengubat rindu aku kepada mak.
 
Mak. sesungguhnya rindu ku ini tak pernah pudar...ingatanku pada mak tak pernah hilang...rindu sangat dengan mak.....rindu celoteh mak....rindu masakan mak...rindu gelak tawa mak...rindu segala-galanya tentang mak......Ya Allah....AKU RINDU MAK...... :(
 
Mak, dibulan Ramadhan yang hampir tiba ini membuatkan ingatanku pada mak makin kuat.....Ya Allah tenangkanlah hati hamba mu dalam menghadapi sebuah kehilangan abadi ini. Sesunguhnya terlalu perit untuk aku menerima sebuah ketentuan yang ditakdirkan. Hanya kepadaMu tempatku mengadu.....semoga roh mak tenang di alam sana.
 
 

Al-Fatihah buat arwah mak Rubiah bt Abdullah.
 
 
 
 

 
 



No comments:

Post a Comment